tiistai 13. maaliskuuta 2018

DIY: A-murun pupusukat


"Äiti, voisitko neuloa minulle pitkät villasukat joissa on pupuja?"

Tietysti voin ja tällaiset niistä tuli yhdessä viisivuotiaan kanssa suunnitellen ja lopulta äidin toteuttamana!


Suunnitellessamme A-murun pupusukkia, sain häneltä hyvin tarkat ohjeet sukkien toteutukseen. Sukissa piti olla hänen lempivärejään; keltaista ja vaaleanpunaista, ja lisäksi erilaisia pupuja ja porkkanoita. Niin ja pitsinauha ja kukkia, kuten hänen kummitädilleen ja serkkutytölle juuri neulomissani Anelmaisissa. Inspiraatiota ja vinkkejä haimme Pinterestistä.

A-murun pupusukat on neulottu Seiskaveikasta, joka ei ollut näihin sukkiin ensimmäinen...eikä toinenkaan lankavaihtoehto. Olisin ehdottomasti neulonut sukat ennemmin ohuemmasta Nalle-langasta, mutta koska Novita Nalle -lankavalikoimaan ei kuulu juuri nyt oranssia eikä vihreää ja sukkien tilaaja oli ehdoton porkkanoistaan, lankamerkki vaihtui paksumpaan Seiskaveikkaan. Villasukat ovat langan paksuuden vuoksi ja kolmosen puikoilla neulottuna ehkä hieman "tymäkät", mutta eivät mielestäni kuitenkaan liian liikkuvaisen viisveen käyttöön. Sopivan värisiä ohuempia lankoja olisi varmasti lankoja myyvät kivijalka- ja nettikaupat pullollaan, mutta koska sukat piti saada HETI, niin tulos on nyt tämä ja se toimii ainakin meillä!




Neuloin polveen yltävät villasukat tyttäreni jalan muotoa mukaillen ensin lisäämällä ja lopuksi kaventamalla silmukkamäärää nilkkaa kohti neuloessa. Aloitin työn 60 silmukalla (15s/puikko) ja neuloin kuusi kerrosta 2o 2n neuletta, jonka jälkeen aloin neulomaan palmikkoresoria kaavion mukaan alhaalta ylös. Tämän helpon, mutta silti näyttävän palmikkoresorin ohjeen olen löytänyt Life With Mari -blogista, mutta tähän käy muukin joustava neule, esim. hieman tästä poikkeava valepalmikko tai se perinteinen 2o 2n resori. Toistin palmikkokaavion kolmesti ja ennen nauhan reikien neulomista, neuloin vielä kaksi kerrosta 2o 2n neuletta. Reiät nauhaa varten toteutin nurjien silmukoiden kohdalla ottamalla ensin langankierron puikolle ja neulomalla nurjat silmukat nurin yhteen. Nauhan reikien neulomisen jälkeen neuloin yhden välikerroksen oikein, jonka aikana lisäsin jokaiselle puikolle 1s, jolloin silmukkamäärä kasvoi 64 silmukkaan (16s/puikko). Tämän jälkeen aloin neulomaan kirjoneuletta postauksen lopussa olevien kaavioiden mukaisesti aloittaen aina riviltä yksi ja hiljalleen työn edetessä kaventaen silmukkamäärän 48 silmukkaan (12s/puikko) ennen kantalapun aloittamista. Kantapään ja kiilakavennusten jälkeen neuloin lopun sukan tällä silmukkamäärällä.

Varren kavennukset toteutin aina sukan raitojen kohdalla; kaksi ensimmäistä kavennusta ylimmän keltaisen raidan ja kaksi seuraavaa ensin vaaleanpunaisen ja toisen valkoisen raidan kohdalla. Käyttämäni silmukkämäärät näkyvät tekemissäni kaavioissa, mutta merkitsin ne vielä erikseen alla olevaan kuvaan.


Viimeistelin valmiit villasukat A-murun toivomilla kukkasilla sekä pitsinauhalla, jota varasin n. 50cm sukkaa kohden. Nämä virkatut kukkaset ovatkin tuttuja suosituista Anelmaisista ja niiden video-ohjeeseen pääset tästä.

A-murun pupusukat olivat hauskaa neulottavaa ja A-muru tietenkin ihastui sukkiinsa täysin, onhan hän ne itse suunnitellut. Kaaviot eivät ole kamalan haastavia neulottavia porkkanoita lukuun ottamatta ja, kun vain muistaa olla tarkkana langanjuoksujen ja käsialan tasaisuuden kanssa, porkkanatkin onnistuvat varmasti myös aloittelevalta kirjoneuleiden neulojalta. Eniten haastetta näissä pupusukissa koin yrittäessäni saada sukkien ohjeen kirjalliseen muotoon teille lukijoille. Toivon, että sinäkin ilahdut yhtä paljon näistä veikeistä pupusukista kuin meidän A ja pystyt tämän ohjeen avulla neulomaan sellaiset vaikka lähestyvän pääsiäisen kunniaksi. Iloa neulomiseen!


Selina


7 kommenttia:

  1. Lukaisin ohjeen: hyvältä näyttää. Kaaviot on ok. Tietty voisi lisätä sen, että lue kaaviota ylhäältä alas, jotta kuvio tulee oikein päin sukkaan. Kuvaa katsoen näkee, mikä kuvio tulee mihinkin kohtaan.

    VastaaPoista
  2. Onpa kauniit sukat! Olet tosi taitava ja sulla on tasainen kirjoneulekäsiala. Oletko kastellut tai höyryttänyt valmiit sukat?

    VastaaPoista
  3. Aivan upea pupusukat ❤❤

    VastaaPoista
  4. Nämä on niin ihanat! Oot mielettömän taitava.♥

    VastaaPoista
  5. Oi kuinka suloiset! Nämä varmaan olisi mieleen myös 4,5-vuotiaalla veljentytär Ellenin, laitanpa ohjeen talteen 💖

    VastaaPoista
  6. Vau miten ihanat sukat, kyllä noilla kelpaa tallustella ja vaikka tanssahdella! Itse en vieläkään ole ihan sinut noiden kirjoneuleiden kanssa vaikka niitä olen tässä alkuvuoden aikana koittanut tehdä, että alkaisi paremmin sujua. Mutta ehkäpä kokeilen silti näitä sukkia, sopivanvärisiä langanloppujakin kun taitaa lankakorista löytyä valmiiksi...

    VastaaPoista

Jokainen kommentti on minulle tärkeä, vaikka joskus vastaaminen voi kestää! Kiitos kommentistasi! ♥