torstai 10. maaliskuuta 2016

DIY: Kettumaisen ihanat neuleet vauvalle

Neuloin talvilomalla vielä tovin masussa potkivalle pienelle poikavauvalle kettumaisen lahjan. Hänen äitinsä on kovin ihastunut kettuihin ja ne seikkailevat myös pikkuisen tulevassa talvihaalarissa, joten mikä olisikaan sen parempi asuste kevääseen kuin kettu-teemalla neulotut lämmikkeet pienen ihmeen sormille, varpaille ja korville!

Olen kuullut puhuttavan, että vastasyntyneen pienille jaloille paras mahdollinen villasukkamalli olisi junasukat, joista on tullut suorastaan muoti-ilmiö hormonihuuruisten äitien keskuudessa. Enkä ihmettele! Junasukkien idea on sen varren ryppyneule, jonka ansiosta sukat pysyvät kovemmankin potkijan jaloissa. Malli on todella simppeli ja valmistuu nopeasti Seiskaveikasta neuloen. Junasukan idea jalostui todella helposti myös suloisiksi lapasiksi - kettumaisella twistillä! ;) Käytin Kettumaisissa junasukissa ja -lapasissa oranssia ja valkoista Seiskaveikkaa ja ne on neulottu nro. 2,5 sukkapuikoilla. Silmät ja nenät ompelin mustasta Seiskaveikasta.

Kettumaiset junasukat:

 



- Luo 40 silmukkaa ja jaa ne 4 sukkapuikolle.

- Neulo 12 kerrosta 2 oikein ja 2 nurin (2o 2n) joustinneuletta, jonka jälkeen voit aloittaa neulomaan ryppyjä.
 
- Rypyt: Neulo 4 kerrosta nurin, neljä kerrosta oikein ja vielä neljä kerrosta nurin. Neulo lopuksi vielä 12 kerrosta 2o 2n joustinneuletta ja toista sama uudelleen. Neulomiini junasukkiin tuli kaksi ryppykerrosta, mutta parasta junasukissa on se, että  varren pituutta voi säädellä helposti neulottujen ryppykerrosten määrällä.
 
- Neulo kantalappu, tee kantakavennukset ja poimi kantalapun sivuista silmukat puikoille.
 
- Neulo teräosa samaan tapaan kuin varsiosa, mutta neulo ruttuneuletta vain 2 ja 3 puikoilla. Neulo 1 ja 4 puikoilla sileää neuletta (neulo jokainen silmukka oikein) ja tee samalla kiilakavennukset.
 
 - Neulo pienen vauvan sukkiin neljä ruttua eli yhteensä seitsemän kerrosta. (4 nurjaa kerrosta ja 3 oikeaa.) Ruttujen määrää muuttamalla voit säädellä helposti sukan kokoa.
 
- Sukan kärki: Ota valkoinen lanka työhön ja neulo 3 kerrosta oikein, jonka jälkeen voit aloittaa kärkikavennuksen.
 
- Kärkikavennus: Neulo 1 puikon kaksi viimeistä silmukkaa yhteen ja 2 puikon kaksi ensimmäistä silmukkaa kiertäen (takakautta) yhteen. Toista samassa järjestyksessä puikoilla 3 ja 4 ja jatka kavennuksia kunnes työssä on jäljellä neljä silmukkaa. Tämä kavennus on yleinen lapasissa, mutta sopii mielestäni täydellisesti Kettumaisiin sukkiin ketun kuonoksi.
 
- Päättele työ, neulo ketulle kaveri ja ompele ketuille silmät ja nenät.
 
Mielestäni vauvan lapasissa tärkeintä on koko. Itse sorrun usein ajattelemaan, että vauvan pieni hento käsi tarvitsee pienen lapasen, mutta totuus kuitenkin on se, että tiukasti nyrkkiin puristuneen käden mahduttaminen pikkuruiseen lapaseen on mahdotonta. Samasta syystä en neulo vauvan lapasiin koskaan peukaloa, mutta isommalle lapselle peukalo on välttämätön. Hyviä vinkkejä peukalollisen lapasen neulomiseen löydätte tästä.

Kettumaiset junalapaset:



- Luo 40 silmukkaa ja jaa ne 4 sukkapuikolle.
 
- Neulo 8 kerrosta 2o 2n joustinneuletta ja ala ryppyilemään! ;)
 
- Rypyt: Neulo 3 kerrosta nurin, 3 kerrosta oikein ja vielä 3 kerrosta nurin. Neulo lopuksi vielä 8 kerrosta 2o 2n joustinneuletta ja toista sama uudelleen.
 
- Neulo 18 kerrosta sileää neuletta tai haluamasi määrä.
 
 - Lapasen kärki: Ota valkoinen lanka työhön ja neulo 3 kerrosta oikein, jonka jälkeen aloita kärkikavennus samaan tapaan kuin Kettumaisissa junasukissa.
 
- Päättele työ ja ompele tällekin ketulle silmät ja nenä ja neulo ketulle kaveri!
 
Neulomani Kettumainen kypärämyssy on ensimmäinen laatuaan. A-murulla oli vauvana samanlainen myssy ja totesin mallin vauva-arjessa erittäin toimivaksi. Kypärämyssy on neulottu tasona kuudessa osassa, jotka yhdistämällä saatte aikaan suloisen Kettumaisen kypärämyssyn! Käytin kypärämyssyn oranssia ja valkoista Seiskaveikkaa ja nro. 3 sukkapuikkoja.
 

Kettumainen kypärämyssy:





- Luo 32 silmukkaa. Myssy neulotaan työn molemmin puolin ainaoikeinneuleena.
 
- 1 osa, ensimmäinen kerros: Neulo 2 ensimmäistä silmukkaa oikein, tee langankierto ja neulo ainaoikeinneuletta puikko loppuun. Käännä työ. Toinen krs: Neulo 2 ensimmäistä silmukkaa oikein ja 2 seuraavaa silmukkaa oikein yhteen. Neulo puikko loppuun, mutta neulo ensimmäisellä kerroksella otettu langankierto kiertäen oikein, ettei sen kohdalle tule reikää.
 
- Toista kerroksia yksi ja kaksi 16 kertaa, jonka jälkeen työssä on yhteensä 32 kerrosta.
 
2 osa: Työ jatkuu samaan tapaan, mutta nyt lisäykset ja kavennukset vaihtavat paikkaa. Neulo siis 2 ensimmäistä silmukkaa oikein, kaksi seuraava silmukkaa oikein yhteen ja puikko loppuun. Käännä työ. Työn toisella puolella neulo kaksi ensimmäistä silmukkaa oikein, tee langankierto ja neulo puikko loppuun.

- Toista jälleen kerroksia yksi ja kaksi 16 kertaa, jolloin kerroksia on jälleen yhteensä 32. Katkaise oranssi lanka, mutta muista jättää päättelyvara.
 
- 3 osa, työn puoliväli: Ota valkoinen lanka työhön ja neulo kuten 1 osa, mutta toista kerroksia yksi ja kaksi 8 kertaa, jolloin työssä on 16 kerrosta.
 
- 4 osa: Neulo kuten 2 osa ja toista kerroksia jälleen 8 kertaa. Katkaise valkoinen lanka. Muista päättelyvara!
 
- 5 osa: Ota jälleen oranssi lanka työhön ja neulo kuten 1 osa ja toista 16 kertaa.

- 6 osa: Neulo kuten 2 osa ja toista 16 kertaa. Päättele työ.
 
- Kasaa levystä kypärämyssy ompelemalla osiot kiinni toisiinsa kuvan osoittamalla tavalla. Ompele lopuksi työn alku ja loppu yhteen ja myssy on valmis.
 


Korvat:


- Luo 12 silmukkaa sukkapuikolle ja neulo ainaoikeinneuletta 12 kerrosta ja aloita kavennukset.
 
- Kavennukset: Neulo 1 silmukka oikein, 2 oikein yhteen ja puikko loppuun. Käännä työ. Jatka neulomista työn toisella puolella neuloen 1 silmukka oikein, 2 oikein yhteen ja neulo puikko loppuun. Käännä työ. Neulo 1 välikerros oikein ja jatka neuloen kavennus- ja välikerroksia, kunnes puikolla on jäljellä yksi silmukka. Päättele ja neulo toinen korva.

Viimeistely:


Nyöritä oranssista langasta sopivan mittaiset nauhat. Voit halutessasi myös neuloa nauhat neljällä silmukalla aina oikein. Ompele nauhat ja korvat kiinni kypärämyssyyn ja niin suloinen Kettumainen kypärämyssy on valmis!
 


 

♥: Selina




Mitä pidätte näistä Kettumaisista neuleista? ;)
 
Ps. Tässä Kodin Kuvalehden artikkelissa on todella hyvin selitetty villasukan neulominen vaihe vaiheelta. Kannattaa kurkata ja antaa Neuloosille valta!

58 kommenttia:

  1. Aivan superihanat neuleet. Ketut on mun lemppareita kuoseissa.

    VastaaPoista
  2. Siis nämä on niiiiiin ihanat!! Oon itekin hurahtanut kettuihin, joten en voi muuta sanoa ku V-A-U! 😄❤

    VastaaPoista
  3. Eikä, niin söpöt pikkuketut! <3 Varmasti lämmittää pientä vauvaa. Kutiseeko muuten seiskaveikka? Lähinnä tumppuja ja pipoa mietin. Vai oliko ajatuksena laittaa alle toinen kerros jotain pehmeää?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) <3

      Itseasiassa en osaa sanoa kutiseeko seiskaveikka vai ei. Yleensä neulon vauvoille nallesta, mutta tämä ihana oranssi sopi värinsä puolesta kettuihin kuin nenä päähän! Itse pidin neulemyssyn alla aina huppulakkia A-murulla. :)

      Poista
  4. Aivan ihanat!! Sä oot kyllä niin taitava!! :) <3

    VastaaPoista
  5. Olenkohan mä varmasti nyt joka tuutissa muistanut kehua näitä :D Nyt pitää kysyä, että oletko ajatellut tehdä tämmöistä settiä joskus myyntiin? Tää on NIIN ihana, että saattaisin tietää ainakin yhden (köh köh), joka olisi kiinnostunut ostamaan :) Ja varmasti muutkin lukijat!! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih ihana sinä! :D <3 Laita kuule minulle sähköpostia, niin jutellaan lisää! ;)

      Poista
  6. Ihanat♥ Meillä kuopus on saanut lahjaksi kettupipon ja mun on pitänyt sille tehdä kaveriksi huivi. En vaan ole löytänyt kauppojen lankavalikoimista muka täydellistä ketun väriä. Jep, taitaa olla vaan tekosyy saamattomuudelle :D

    VastaaPoista
  7. Ihanat! Uskaltaskohan ruveta kokeilee :D mutta miten Tehään kantalappu?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kokeile ihmeessä! Kantalappuun löydät ohjeen linkkaamastani Kodin Kuvalehden jutusta. :)

      Poista
  8. Aivan hirvittävän suloiset! Oot kyllä taitava ja ihana kun teet muille neuleita. Arvokasta!
    -silja

    VastaaPoista
  9. Vähänks hienot! Mä oon kade, kun en osaa mitään tommosia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Satu! :) Toivon että löydät jonkun opettamaan sinua aivan kuten mieheni täti opetti minua vuosia sitten. Olin neulonut edellisen kerran yläkoulussa, mutta sieltä se taas lähti ja suorastaan syöksyin neuloosiin! ;)

      Poista
  10. "Ohhhh!"

    Sellainen huokaus kuului kun tää pomppas silmiin. Aivan ihanat! Voi kun itsekin osaisi!

    VastaaPoista
  11. Siis nää on niiiiiiin ihanat! kävinkin jo instassa ihailemassa <3

    VastaaPoista
  12. Söpöinen setti! Junasukat on kyllä ihan parhaat vauvalle, kun ne pysyy niin hyvin jaloissa. Muutamat junasukat olen tehnyt itsekin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Nämä olivat myös kivaa iltatekemistä! ;)

      Poista
  13. Nää on niin superihanat <3 <3 Oikeesti mä haluun meidän koko perheelle tämmöset :D :D

    VastaaPoista
  14. Kertakaikkiaan ihastuttava setti! Harmi ettei lähipiirissä ole (eikä tulossakaan) vauvoja jolle tuollaisen setin voisi tehdä. Bongasin nämä jo tuosta helmikuupostauksesta (vai oliko se talviloma, hmmmm) ja toivoinkin että kerrot niistä lisää! Vauvelin äiti on barmasti aivan ihastuksissaan. Junasukkia ja tuollaisia myssyjä olen kyllä itsekin tehnyt, mutta tuo kettuoivallus on aivan mahtava.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Leena! Mukava kuulla että ohje oli odotettu! :) Tämä kettuoivallus lapasissa ja sukissa ei ollut täysin omani, vaan törmäsin kettuihin netissä. Myssy on taas saanut kettumaiset vaikutteensa ihan omasta päästäni. ;)

      Poista
  15. VAUDE!!! Sä oot kyllä tosi taitava, niin upeita!! :) <3

    VastaaPoista
  16. Ihastelin näitä jo Facebookissa,kun ovat niin ylisöpöt!!♡♡ jos meille tulee vielä pieni,laitan mummon neulomaan tällaiset;ketut on parhaita!

    VastaaPoista
  17. OMG Miten ihanat ♥ Sori mul on jääny tää blogspotin selailu vähä jäähylle täs mut koitan parantaa :D

    VastaaPoista
  18. Mikä lanka sulla oli tuossa kypärämyssyssä? Seiskaveikka myös? Ja ilmeisesti myssy kudottu kahdella puikolla?

    Ja siis aivan ihana! 😍 Ajattelin tehdä meidän Ässälle tuon kettupipon 😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi tämä kommentti on jäänyt minulta täysin huomaamatta! :O Pahoittelen!

      Myssy on myös seiskaveikkaa ja se on neulottu kahdella puikolla. :)

      Poista
  19. Huippusuloiset! Pakko tehdä kettusukat omallekin taaperolle.

    VastaaPoista

Jokainen kommentti on minulle tärkeä, vaikka joskus vastaaminen voi kestää! Kiitos kommentistasi! ♥