sunnuntai 7. helmikuuta 2016

DIY: Norsu-villasukat vauvalle

Neuloin kummitytöllemme syntymäpäivälahjaksi kevään luottoväreissä kirjoneulesukat, joissa seikkaili synttäriteeman mukaisesti suloisia norsuja. Kaavakuviosta en voi ottaa kunniaa itselleni, vaan löysin sen pikaisen etsinnän jälkeen luottoystäväni Googlen avulla ja pienten muutosten jälkeen se oli tarpeisiini sopiva. Haluaisitteko tekin neuloa tällaiset syötävän suloiset norsu-sukat? Tässä teille ohje - ei muuta kuin puikot kilisemään ja neuloosi valloilleen!


Lanka: Novita Nalle (keltainen, valkoinen ja harmaa)
Sukkapuikot: nro 2,5

1. Luo keltaisella langalla 64 silmukkaa ja jaa ne neljälle sukkapuikolle. (16 s / puikko)

2. Neulo 1 kerros suljettuna neuleena oikein ja sen jälkeen 10 kerrosta 1o 1n joustinneuletta. Neulo oikeat silmukat silmukan takaa kiertäen oikein, niin saat aikaan siistimmän neuleen resoria varten.


3. Kun resori on 10 krs korkea, neulo vielä 1 krs keltaisella langalla oikein samalla kaventaen jokaiselta puikolta 1 silmukka. Tämän jälkeen jokaisella puikolla on 15 silmukkaa. Katkaise lanka ja jätä kerä odottamaan myöhempää käyttöä, mutta muista jättää tarpeeksi päättelyvaraa!

4. Ota seuraavaksi valkoinen lanka työhön ja neulo sillä 4 kerrosta ainaoikein-neuletta. Ota harmaa lanka työhön ja neulo sillä 1 kerros ja sen jälkeen pääset  neulomaan näitä suloisia norsuja kaavakuvion mukaan!

Pikkuniksit: Muista aloittaa neulominen riviltä 18, että norsut seikkailevat valmiissa sukissa oikein päin! Tee myös langankierto työn takana, jos neulot enemmän kuin 3 silmukkaa yhdellä värillä. Näin toinen lanka kulkee siistimmin mukana, eikä työhön tule pitkiä langanjuoksuja.


5. Neulo mallikuvion jälkeen 1 kerros harmaalla langalla, jonka jälkeen voit katkaista langan ja jättää kerän odottamaan myöhempää käyttöä. Muista jälleen päättelyvara!

6. Neulo valkoisella langalla neljä kerrosta, joiden aikana kavenna jokaiselta puikolta kolme silmukkaa tasavälein. Lopulta jokaisella puikolla on 12 silmukkaa. Katkaise myös valkoinen lanka ja jätä kerä odottamaan. 

7. Ota keltainen lanka työhön ja ala neulomaan nilkkaan tulevaa resoria. Neulo 1o 1n joustinneuletta samaan tapaan kuin työn alussa noin 15 kerrosta tai haluamasi määrä. Tämän jälkeen neulo kantalappu ja tee kantakavennukset.


8. Nosta kantalapun reunoilta silmukat ja neulo 1 kerros keltaisella langalla.

Pikkuniksi: Neulo kantalapun reunoilta nostetut silmukat kiertäen oikein, niin liitoskohtaan ei jää ikäviä löysiä silmukoita.

9. Aloita sukan teräosan raitaneule valkoisella langalla ja samalla kiilakavennukset. Voit halutessasi valita oman tyylin raitojen sommitteluun, mutta itse neuloin 5 kerrosta valkoisella, 2 kerrosta harmaalla, 5 kerrosta keltaisella ja jälleen 2 kerrosta harmaalla. Hyvän vinkin tasaisiin raitoihin värin vaihtumiskohdasta löydät tästä!


10. Neulo sukan teräosa halutun mittaiseksi ja tee kärkikavennus. Vinkkejä terän pituuteen ennen kärkikavennuksia löydät tästä.

11. Päättele työn kaikki langat huolellisesti ja sukka on valmis! 

Pikkuniksit villasukan neulomiseen: Tässä muutama vinkkilinkki teille villasukkien neulomiseen: NOVITAN sukkaohje ja  Yhteishyvän kolme ohjetta villasukan kantapäähän. Muistakaa myös kirjoneuletta neuloessanne huolehtia langoista - jos langat ovat sotkussa, työstä ei tule mitään! Langat kannattaa myös pitää sopivan löysänä, niin työstä tulee tasaisempi.


 

♥: Selina

 

Kiinnostaisiko teitä kuvallinen ohje perinteiseen villasukkaan?

38 kommenttia:

  1. Voi kuinka söpöt ♥ Ehkä mäkin vielä joskus opettelen :)

    VastaaPoista
  2. Ihanat, voi että sä olet taitava! :) Harmittaa niin paljon, etten itse ole ollenkaan hyvä käsitöistä, ehkä olen vähän lapsellinen (vai vain lapsenmielinen? :D) mutta mä niiiin kovasti haluaisin laittaa tällaiset ihanuudet jalkaan töihin, meillä kun on hirmu kylmät lattiat toimistossa!

    Täytyy kysellä jos joku ihana käsityöihminen haluaisi "auttaa" ja loihtisi mulle tällaiset materiaali- + pientä työkorvausta vastaan. Kiitos paljon kun jaoit kuvan näistä ja mukavia päiviä sulle, olet mahtava! <3 siis muutenkin kuin sen takia, että olet käsityönero :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä mielestäni norsusukat sopisivat aivan varmasti myös aikuisille! :) Hih, ihana olet! <3

      Poista
  3. Oi miten ihanat!! Mä oon niin kateellinen teille jotka osaa kaikkia ihania neulomuksia tehä! Mun silmään kaikki tämmöset on niin vaikeen näkösiä, etten uskalla ees kokeilla!!:D

    VastaaPoista
  4. Eih! Mä en kestä! Mun on varmaan pakko tehdä kans tällaset meidän Ässälle! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hihiii! Laita sitten kuva blogin sähkäriin valmiista sukista!! <3

      Poista
  5. Aivan ihanat sukat!! <3 Voi kun itekin osais!

    VastaaPoista
  6. Nuo on kyllä hurjan ihanat♥ Ois ihan meidän nuorimman lempparivärissäkin vielä:) Mä vaan oon niin huono saamaan mitään valmiiksi asti ja meidän neulomollakin on ruuhkaa. Kohta varmaan kaivelen siis tuskissani puikkoja esille ja ihmettelen keskeneräistä sukkaa vielä kymmenenkin vuoden päästä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :D Hahaa ihana sinä! :D Eihän sitä koskaan tiedä, jos vaikka malli veisi mennessään! ;)

      Poista
  7. Noi on kyllä veikeet. Mulla on virkkuukoukulla sytomyssy. Osallistun Ystävänpäivähaasteeseen. Haluaisin ehtiä tekemään vielä toisenkin sytomyssyn. Katsotaan ehdinkö. Sytomyssyihin on myös neulottavia malleja. Ommellakin voi tai toteuttaa myssyn ihan miten haluaa. Tuli vaan mieleeni, että jos sinäkin haluaisit osallistua. Sytomyssyjä kerätään syöpään sairastuneille myös Ystävänpäivän jälkeenkin, ympäri vuoden.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Susanna! Hei mahtava, että olet tehnyt sytomyssyjä! Olet tärkeällä asialla liikkeellä! Voisin kurkata aiheesta lisää netistä, kiitos vinkistä! :)

      Poista
  8. Voi kun mä osaisin. Mun pitäs ostaa uudet puikot ensin, koska olen hukannut aikaisemmat. Mä vielä kyllä nää kokeilen oli niin ihanat. Kiitos ohjeista :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla että menee jossain vaiheessa kokeiluun! :)

      Poista
  9. Voi valtava kuinka ihanat !! :)

    VastaaPoista
  10. Ihanat! Ehkä ihan pakko yrittää saada itseään niskasta kiinni ja tempaista ensi jouluksi tällaiset pukinkonttiin yhdelle vauvalle!

    VastaaPoista
  11. Kiitos <3 Suloinen norsu. Tällaiset sukat on pakko tehdä jollekin pienelle (tai vähän isommalle) käyttäjälle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tee ihmeessä! Paksumpi lanka ja isommat puikot, niin onnistuu varmasti isompikin sukka! :)

      Poista
  12. Pojanpoikani sai nuo ihanuudet!Kiitokset ohjeesta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi miten kiva kuulla! Toivottavasti hän pitää sukistaan! :) <3

      Poista
  13. Hei! Minkä kokoiseen jalkaan ohjeella tulee? Tai minkä ikäiselle sopivat?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nämä sukat neuloin 1-vuotiaan kummityttömme jalan mukaan, joka oli tuolloin noin kokoa 20-21. Jalkaterän pituutta onkin helppo säädellä, neulo vain siitä pidempi, mutta varsiosa voikin sitten olla hieman haastavampi. Varsiosaan voi lisätä silmukoita norsujen väliin, jolloin varresta saa isomman tai sitten voi neuloa useamman norsun vartta koristamaan. :)

      Poista

Jokainen kommentti on minulle tärkeä, vaikka joskus vastaaminen voi kestää! Kiitos kommentistasi! ♥