perjantai 30. lokakuuta 2015

Mitä äiti kuuntelee?

Sofia Karlberg, Ellie Goulding, Johanna Kurkela, Jenni Vartiainen, Sia....  

Musiikki, se kulkee minun bloggaamisen kanssa käsi kädessä. Voisi melkein sanoa, että ilman musiikkia tätä blogia ei olisi. Kuuntelen musiikkia, kun kirjoitan postauksia, muokkaan kuvia tai kun inspiroidun lukiessani muiden blogeja. Nytkin naputtelen tätä postausta kuulokkeet päässäni Adelen laulaessa erityislaatuisella äänellään kappaletta Hello. Kiitollisuutena musiikkia ja ilmaista Spotifyta kohtaan, haluankin avata teille vähän laajaa ja ehkä verrattain huonoa musiikkimakuani. 


Minulla on Spotissa soittolista, jossa on noin kolmisensataa kappaletta ja lähes 20 tuntia musiikkia. Tämä on varmasti jonkun mielestä varsin vähän, mutta soittolistani elää jatkuvasti, kun lisään sinne mielivaltaisesti kappaleita, joista osa poistuukin sitten hyvin nopeasti järkytyksen kera. Olen nainen ja voin aina muuttaa mielipidettäni - myös Spotissa!


Musiikkimakuni on aika laaja ja kuuntelemaani musiikkiiin liittyy paljon erilaisia musiikkimuistoja. Kuuntelen enimmäkseen popmusiikkia niin kotimaisilta kuin ulkomaalaisilta artisteilta. Lisäksi soittolistallani on raskaampaa musiikkia, mutta myös esimerkiksi klassista, kuten eri versioita häämarssistamme, Pachelbelin Canon in D - ihana ja rakas musiikkimuisto! Listalle on eksynyt myös teininä kuuntelemaani musiikkia, nimittäin Apulantaa. No Apiksen biisit eivät välttämättä ole soittolistani ylpeys, mutta hei en voi unohtaa sitä festarifiilistä, kun Toni Wirtanen lauloi Viivakoodit festarikansalle ja kaikki lauloivat mukana! Kaikki soittolistani musiikkimuistot eivät kuitenkaan ole iloisia ja listallani on edelleen paljon musiikkia, jota kuuntelin masennuksen aikana. Nykyään niiden kappaleiden kuuntelu on kuitenkin eheyttävää ja minulle tulee aina äärimmäisen kiitollinen olo siitä, että selvisin - kolmesti.


Osa soittolistani kappaleista on onnistuneita löytöjä, yllättäviä sattumia tai kavereiden vinkkipankista. Annan uudelle musiikille mahdollisuuden, mutta kuuntelen vain sellaista musiikkia, mistä oikeasti pidän. En seuraa valtavirtaa enkä uusimpia villityksiä. Esimerkiksi musikaalisen pikkusiskoni mielestä soittolistani on varmasti naurettava, mutta hei minullahan on ne kuulokkeet korvilla, kun naputtelen omassa musiikkikuplassani postauksia teidän luettaviksi, joten juuri silloin musiikki on tarkoitettu vain minulle. Juuri nyt soittolistani soittaa minulle kaunista pianoversiota Bachin Suite No. 3 in D majorista. Sielu lepää.


Raskastan musiikkia ja olen avoin kaikenlaiselle musiikille, mutta ainoa musiikin laji, mitä en voi sietää on rap-musiiki. Sori  nyt vaan kaikki rap-fanit, mutta rap ei ole minun mielestäni oikeaa musiikkia! Opiskelin lapsuuteni  musiikkiopistossa klassista kitaraa ja kärvistelin teoriatunneilla opiskellen nuotteja ja niiden paikkoja nuottiviivastossa, joten mielestäni rytmikkäästi puhuminen ei  ole musiikkia nähnytkään! Tästä syystä alpha ja omega eivät kohtaa soittolistallani Cheekin tahtiin! ;)



Haastankin nyt teidät kertomaan omissa blogeissanne tai minulle kommenttiboxiin, millaista musiikkia kuuntelette ja millaisesta musiikista saatte voimaa elämäänne? Onko teillä jokin lempiartisti, -biisi, tai vaikka tietty tyylilaji, jota uskollisesti kuuntelette? Millainen musiikki herättää teissä tunteita ja onko teillä jokin erityisen tärkeä musiikkimuisto?

♥: Selina


24 kommenttia:

  1. Juha Tapioo <3
    Kuuntelen Juhaa kun ehdin, tytön uniaikaan en voi kuunnella kun on niin herkkä uninen ja kuullokkeita ei voi kåyttää kun en muuten kuule jos neiti lähtee kapuamaan meidän sängystä alas.

    VastaaPoista
  2. Hei olipa kiva postaus :) Musamaku kertoo mun mielestä aika paljon ihmisestä, hyviä biisivalintoja <3

    Ja ihanat viikonloput! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva että tykkäsit! :)

      Ihanaa viikonloppua teidän perhelle! <3

      Poista
  3. Mäki kuuntelen aina musiikkia kun bloggaan ja muuteki kun oon koneella :) Joteki kuuluu asiaa. Just kuuntelin tota Adelen Hello kappaletta, niin kaunis <3 Kiva postaus tää!

    VastaaPoista
  4. Mä kuuntelen myös aika laidasta laitaan. Nuoruudesta asti olen tykännyt Nightwishista (psst, tsekkaa Siskonpedin Sleepwish videa. Hahaa, sopii loistavasti lapsiperhearkeen!). Tykkään kuunnella musiikkia, mutta kirjoittaessa kuuntelen harvemmin. Haittaa keskittymistä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaa, oli heti pakko katsoa se...ja monta muuta! :D

      Poista
  5. Mun musiikkimaku on vaihtunut tosi paljon lasten syntymän myötä. Ennen kuuntelin vain baarissa soivia hittejä, nykyisin melkeinpä vain suomalaisia artisteja, ja suomipop on meidän lemppari kanava, ja Avakin aina huutaa mukana "radio suooomiiiPOP" :D Robinia fiilistelen Avan kanssa, ja on sitä parit itkut tullu tirautettua robinin biisejä kuunnellessa hahah:D Juha Tapio on suuri lemppari :) Erityisen tärkeä musiikkimuisto... Apulannan Ilona on sellainen biisi mitä en vieläkään pysty itkemättä kuuntelemaan, se soi aikalailla nonstoppina teininä kun tätini kuoli yllättäen miehensä käden kautta.

    Tuo Adelen Hello on kyllä ihana <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih ihana Ava ja sinä! Katsotaan muutaman vuoden päästä kumpi on innokkaampi Robin-fani keikalla! ;)

      Ilona on kyllä upea biisi! :)

      Poista
  6. Mä en tykkää kuunnella musiikkia jos olen koneella tai jos muuten vaan vietän aikaa kotona. Tuntuu että ajatukset menee sekaisin. Sen sijaan työmatkoilla (kävelen töihin) kuuntelen melkein aina musiikkia ja bussimatkoilla myöskin. Silloin pystyn vaan kävelemään/istumaan ja keskittymään siihen musiikkiin ja silloin saan paljon voimaa siitä. Siivotessa saatan kuunnella radiota. Mun lempparimusiikki vaihtelee, mutta klassisesta musiikista tykkään kyllä ja lisäksi sitten semmosesta kauniista musiikista joka jotenkin koskettaa ja ehkä kertoo mun elämästä ja tunteista sillä hetkellä tai joskus. Tällä hetkellä eniten on varmaankin soinut Johanna Kurkelan Ingrid ja Mitran Äkkisyvää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo Mitra onkin mulle aivan uusi nimi! Täytyypä käydä kuuntelemassa! :)

      Poista
  7. Aika yksiin menee musiikki maku sun kanssa mm Sannin vois lisätä tuohon. Ja tuo Ellie Gouldingin kappaletta ei voi kuunnella itkemään se tuo mieleen yhden tärkeän ihmisen ♡

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sannilla on kans hyviä biisejä! :) Osa kappaleista on minullekin sellaisia että ne herättävät paljon tunteita.

      Poista
  8. Mä kuuntelen aika kaikenlaista musaa, enkä vähiten sitä räppiä ;D ja joo, mä sanon sitä musaks :D Sulla oli tossa useampi mistä mä tykkään myös paljon :)

    VastaaPoista
  9. Älä ollenkaa vähättelee omaa soittolistaasi. Miks sellaista asiaa pitäis häpellä tai miksi sun soittolista olis jotenkin huonompi, kuin jonkun muun? Mä kuuntelen kotimaista musiikkia laidasta laitaan. Myös sitä Apulantaa, enkä koe sitä mitään huonoa omaatuntoa. Odotan kovasti Apulannan alkuajoista kertovan elokuvan "Teit meistä kauniin" julkaisua. Mulla soi kotona ja autossa lähes kokoajan Spotify, enkä käytä kuulokkeita. 8- vuotias tyttäreni laulaa yleensä mukana. Kuuntelen usein artistiradioita. Artisti vaihtuu kausittain. Just nyt Maija Vilkkumaa musiikki koskettaa mua. Upeita sanoituksia! Terveiset Ismo Kullervo Alangon keikalta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaa! :D No se on mun lista, josta muiden ei tarvi tykätä ;)

      Mä en ole kuullutkaan täsät elokuvasta! :O Voi hieno homma! :)

      Poista
    2. Unohtui mainita, että mulla on kännykän soittoäänenä toi Ellien biisi.

      Poista
    3. Oi se on varmasti ihana! :) Mulla soi muumitunnari! :D

      Poista
  10. Vitsit miten kiva postaus, mun on joskus aikoinaan pitänyt avata omaa soittolistaa myös lukijoille mutta oon sen unohtanut ihan täysin,tästäpä varmaan poimin nyt sitten idean! :D Ja mä kuuntelen räppiä tai no mies sanoo sitä varmaan purkkapopiksi kun itse kuuntelee jotain ihan hirveetä räppiä :'D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, että tykkäsit! :) Kiva että sait vanhalle postausidealle uutta pontta tästä! Innolla odotan sun soittolistaa!

      Poista
  11. Nyt on sanottava, että hyvinkin samanlainen musamaku myös täällä! :) Hitsi, en osaa yhtä tiettyä biisiä tai artistia sanoa, mulla on on tosi monta lempparia, mutta suomalaisesta etenkin Jenni Vartiainen on mun lemppari, ja aika uutuus lemppari on Neljä Ruusua ja heidän uusin albuminsa! :) Jos kuuntelen ulkomaista niin yleensä Ellie Gouldingia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kiva! Pitääkin tutustua Neljän Ruusun uusimpaan! :)

      Poista

Jokainen kommentti on minulle tärkeä, vaikka joskus vastaaminen voi kestää! Kiitos kommentistasi! ♥