keskiviikko 5. elokuuta 2015

Neiti kolmevee

"Tänään minä täytin kolme. Tänään minä puhalsin kynttilät kakusta - kahdesti, koska olin kuulemma liian nopea. Tänään minä avasin monta pakettia, leikin J-serkun kanssa, silitin varovaisesti vauva-serkkua, herkuttelin ja menin juhlamekko päällä hiekkalaatikolle, vaikka äiti kielsi. Tänään olen tasan kolme ja minulla oli ihana päivä.
"Tiitos lahjoistani!" "





Näin päivitin Facebookin A-murun syntymäpäivän iltana. Kolme vuotta on kulunut hurjan nopeasti ja sitä pienestä punaisesta, tuhisevasta ja hauraasta tyttövauvasta on kasvanut uhmakas pieni taapero, joka osaa laulaa, juosta, hyppiä ja laskea. Hän on meidän tyttömme - me olemme saaneet hänet aikaan. Hän on täydellinen.

Mutta millainen neiti kolmevee meiltä löytyykään? Annetaan A-murun itse kertoa - lasten suusta se totuus tulee!


Kuinka vanha sinä olet? Nostaa kolme sormea ylös, näin!
Kuka on paras leikkikaverisi? Piia (Pihla), Ovelia (Olivia) Malla....Malla on tiva (kiva). Ja Netta. Minä haluan sen kanssa leittiä.
Miten isi ja äiti saavat sinut nauramaan? Tutittaa (kutittaa), näyttää masua ja hymyilee.
Mikä on lempivärisi? Tyttään (Tykkään) sinisestä välistä.
Tykkäätkö Minikoirista? Joo!
Mitä haluaisit tehdä juuri nyt? Maalata!
Mikä on lempilaulusi? Laiva-laulu. Muumihumppa ja on vielä papapapa (Muumitunnari).
Mikä on kivointa mummilassa? Mummi ja neno. (Eno)
Mikä on kivointa mummolassa? Mummo.
Mikä on lempilastenohjelmasi? Napevo on tiva! (Pocoyo)
Miksi haluaisit isona? Ei kun pienenä! Kysy pienenä! Minä haluan olla pyöväilemässä (pyöräilemässä) isolla pyövällä! Tehdä töitä.
Mikä on lempilelusi? Pupu, unipupuni. Tämä on mun lempilelu, näyttää pupua.



Jos saisit ihan mitä vain haluat, niin mitä se olisi? Minä haluaisin noita tavaloita. (Tavaroita) Ja maalata.
Millainen on lempileikkisi? Hiekkalaatikossa on tivointa leittiä. Eiku leittimötissä!
Haluatko aloittaa baletin vai jumppakerhon? Baletin.
Odotatko Avustajan töihinpaluuta? Joo! Ja kun minä pääsen tossa äitin autossa terhoon! Minä haluan siellä leittiä!
Millainen tyttö sinä olet? Minä olen vauva, olen sellainen A-vauva!
Millainen isi on? Se on töissä. Se on hassu.
Millainen äiti on? En tevvo! (Kerro)
Kuinka paljon isi ja äiti sinua rakastavat? Myöhemmin, kun paistaa aurinko! On tiva päivä! Hmmm...jatkokysymys: Rakastaako isi ja äiti sinua paljon? Atastaa. Minä atastan sua tosi paljon! Ja isiä.

Ja se pakollinen:

Kumpi on kivempi, isi vai äiti? NENO! :D 

A-muru on kasvanut ja kehittynyt vuoden aikana hurjasti! Hän on oppinut puhumaan pitkillä lauseilla, muistamaan asioita ja jopa laskemaan yksinkertaisia laskutoimituksia, enkä huijaa. Jos A-murulle sanoo, että saat vielä kolme mansikkaa, hän sanoo ensimmäisen mansikan jälkeen, että vielä on kaksi mansikkaa jäljellä, kahta sormea heiluttaen. Toisen mansikan jälkeen hän ilmoittaa, että enää yksi mansikka jäljellä...ja viimeisen jälkeen hän kysyy saako lisää. :D Puheessa on vielä hieman vaikeuksia selkeähköistä lauseista huolimatta. A-muru jättää usein K-kirjaimen kokonaan sanasta pois korvaten sen T:llä. Onneksi äiti ja isi tulkkaavat!

A-murun kasvusta saatiin todisteita viikko sitten kolmevuotisneuvolassa ja vuoden aikana neiti on kasvanut pituutta 7,7cm ollen nyt hyvin lähellä metrin mittaista neitokaista. Painoa oli tullut myös hyvin ja neiti vastaa painon suhteen täysin suomalaista standardimukulaa. Neuvolassa tehtiin myös kuulo- ja näkötestit ja ne olivat molemmat kunnossa. Hän osasi muodostaa neuvolatädinkin mielestä ikätasoaan vastaavasti lauseita, laittaa oikean väriset napit vastaavan väriseen kulhoon ja koota tornin.



Meillä siis asustaa kaikesta tästä päätellen oikein onnellinen, iloinen ja tasapainoinen taapero, joka keksii joka päivä jotain uutta ja ihmeellistä, joka saa minun silmäkulmani kostumaan onnesta ja ylpeydestä ja välillä saa minut nauramaan katketakseni ja joskus jopa raivon partaalle. Kuitenkin yksi asia pysyy samana aina: A-muru, äiti sinua rakastaa eniten maailmassa! 

Paljon onnea äidin ja isin rakas neiti kolmevee!

 

♥: Selina



Millaisia kolmevuotiaita teiltä löytyy?

38 kommenttia:

  1. Ihania vastauksia! :D Toi viimenen on huippu! Meillä myös suosikkeja on Muumihumppa ja muumitunnari, ja alotetaan joka päivä kuuntelemaan niitä viideltä aamulla! Neiti aamuvirkku :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nauroin itsekin sille! :D Ihana neiti aamuvirkku!

      Poista
  2. Ihana! Onnea neiti kolme vee ♥

    VastaaPoista
  3. Ihania vastauksia! :) reipas tyttö!

    VastaaPoista
  4. Voi että, ihania vastauksia. :D Ja oikein paljon onnea ihanalle A-murulle!♥

    VastaaPoista
  5. Aivan ihanin A-muru <3 ja nuo vastaukset :D en kestä <3

    VastaaPoista
  6. Onnea suloiselle tytölle! <3

    VastaaPoista
  7. Kivoja juttuja olet tallentanut. Niitä omia mukava lukea myöhemmin. Ennen oli vain vauvakirjat. Mä rakastin lapsena lukea äitini minusta kirjoittamaa vauvakirjat ja katsoa itsestäni otettuja valokuvia vauvana. Kirja on minulla hyvässä tallessa.
    Onnittelut 3- vuotiaalla pikkuneidille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse olen vauvakirjojen suurkukuttaja! A-murulla on kolme vauvakirjaa ja initä on täytetty paljon. Lisäksi hänellä on perinteisiä valokuva-albumeja, joita kävin läpi synttäripäivän iltana. ♥ A-muru kiittää!

      Poista
  8. voi että, ihania kysymyksiä ja varsinkin noi vastaukset ♡ onnea tytölle!

    VastaaPoista
  9. Onnea A-murulle! ♡
    Haha, hauskoja vastauksia. :D

    VastaaPoista
  10. Minäkin korvasin pienenä k-kirjaimen teellä. Leikittiin sitten isän kanssa leikkiä, jossa oli vähitellen sanottava se oikea kirjain...leikin nimi oli pörölötti!
    Onnea äidille ja sankarille.t Ulla

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei pörölötti kuulostaa kivalta! :D Varmasti ihana muisto teillä näistä yhteisistä leikkihetkistä!
      ♥ Kiitos!

      Poista
  11. Onnea A-murulle :) Voi miten suloinen hän on näissä kuvissa <3 Ja noi vastaukset oli hauskoja :D

    VastaaPoista
  12. Onnea A-murulle! Todella suloinen neiti ja aivan ihania vastauksia :)

    VastaaPoista
  13. Suloinen A-muru! Superonnittelut kolmevuotiaalle! :)

    VastaaPoista
  14. Onnea pikku neidille! Ihanan aitoja nuo vastaukset ♡♡

    VastaaPoista
  15. Voi mikä söpönen, ihania vastauksia:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi hän on! Voin kuitenki sanoa, että noita kuvia oli todella vaikea ottaa söpösen uhmiskohtauksen vuoksi! :D

      Poista

Jokainen kommentti on minulle tärkeä, vaikka joskus vastaaminen voi kestää! Kiitos kommentistasi! ♥