maanantai 13. huhtikuuta 2015

Minäkin olen oikea nainen - #OIKEANAINEN

Iina aloitti aivan upean haasteen naiseudesta ja sen ulkonäköpaineista, johon tartuin epäröimättä, koska aihe on mielestäni todella tärkeä! Naisilla, varsinkin nuorilla, on valtavasti ulkonäköpaineita ja tuntuu, ettei kukaan voisi edes sopia median ja yhteiskunnan luomaan muottiin.

Millainen nainen minä olen? Aivan oikea - #OKEANAINEN.



En ole suinkaan syntynyt tällaiseksi naiseksi, vaan elämä on muovannut ja muokannut minua vuosien saatossa. Me kaikki muutumme, viimeistään vanhoina ja ryppyisinä - elämää nähneinä.

Millaisen tarinan haluan jakaa? Lapsena ja nuorena oli hoikka, suorastaan aivan liian laiha. Teini-iässä olin 172 cm pitkä ja painoin 50 kiloa, juuri ennen sairastumistani. Silloin sain jatkuvasti kuulla olevani liian laiha ja liian pieni....rumakin vielä. Syömisen kanssa minulla ei ollut mitään ongelmaa. Söin ihan mitä sattuu, mutta mikään ei näkynyt kropassani, kunnes sairastuin ja keräsin pahimmillaan yhteensä yli 60 kiloa lisäpainoa. Kun puntari näyti 110 kg, lopeti vaa'alla käymisen. Silloin kukaan ei enää uskaltanut sanoa minulle mitään - paitsi selkäni takana. Ne puheet kantautuivat tietenkin korviini. Kaikki olivat minut kohdatessaan vaiti,  katsoivat poispäin ja  kotona itkin kokoani, ulkonäköäni ja itseäni. Vihasin sitä. Lääkkeet ja pyörätuoli...ne eivät riittäneet. Katsoin peiliin ja näin tunnesyöjän, olin itse aiheuttanut kaiken. Se ei kuitenkaan pitänyt täysin paikkansa. Vuosien varrella lääkityksiäni vaihdettiin kahteen kertaan ja laihduin yhteensä yli 20 kiloa. Silloin olin tyytyväisempi, mutta näin edelleen itseni isompana kuin todellisuudessa olin. Valehtelisin jos väittäisin, etten verrannut itseäni muihin - tietenkin tein niin, olinhan nuori. Olin pyörätuolissa ja ylipainoinen, lopulta lievästi, mutta varmasti, mikä siis teksi minusta "normaalin" naisen? 
Raskausaikana ajatusmaailmani kuitenkin muuttui. Se oli monella tapaa elämäni onnellisinta aikaa, mutta myös ulkonäön ja sen aiheuttamien paineiden suhteen. Silloin olin onnellinen ja tyytyväinen vartalooni. Rakastin kasvavaa raskausmasuani ja isoja rintojani. Näytin mielestäni kerrankin siltä, miltä minun kuuluisikin näyttää - olin kaunis.
Muistan, kun vielä raskaudenkin jälkeen katsoin itseäni peilistä ja hymyilin, enkä osannut odottaakaan kuinka valtavan paljon elämä tulee jälleen puuttumaan peliin ja muuttaamaan kroppaani uudelleen - tällä kertaa kuitenkin vastakkaiseen suuntaan.
Sairauteni pahetessa vuosi sitten painoni laski rajusti. Painan nyt saman verran kuin keräsin painoa sairastuessani: reilu 60 kiloa. Aluksi olin hukassa tässä kropassa. En tunnistanut itseäni peilistä, enkä löytänyt itseäni tästä luisesta vartalosta. Pelkäsin kamalasti.

Nyt mietin, miksi olen antanut tämän yhteiskunnan luoman paineen vaikuttaa itseeni. Elämäni olisi paljon helpompaa ilman sitä! Miksi koin ylipainon aikana olevani ruma, ällöttävä ja iljettävä? Miksi olen hukassa tässä uudessa kropassani? Miksen voinut arvostaa itseäni sellaisena kuin olin ja nyt olen?



Millainen oikean naisen pitäisi olla? Juuri tuollainen - juuri sinunlaisesi! Sinäkin olet oikea, aivan täydellinen. Katso vaikka peiliin ja hymyile!


♥: Selina


Ps. Osallistukaa tähän tärkeään haasteeseen ja kurkatkaa, miten Kaksplussan bloggarit HEART PUPMS DIESEL -blogin Sofia, Norsunluusydän -blogin Pinja, Höpsöä pientä elämää -blogin Linda, Lapsellista- blogin Anna ja Äiti kehystetääks tää? -blogin Jonna toteuttaneet tämän haasteen!

16 kommenttia:

  1. Hieno haaste ja upea sinä <3 :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haaste on kyllä hieno! Tee sinäkin se Niina! <3
      Voi niin sinäkin olet upea! <3

      Poista
  2. Mä jotenkin herkistyin tästä teksistä. Kaiken kokemasi jälkeen vaikutat niin vahvanoloiselta ja hyväksyvältä naiselta!! Niin upea!! <3

    VastaaPoista
  3. Mahtava kirjoitus! Oot kyllä upea tyyppi<3 Oon ihaillut sua sun asenteesta siitä lähtien kun ensimmäisen kerran tänne blogiin klikkasin :)

    VastaaPoista
  4. Hyvä vastaus haasteeseen! En yhtään ihmettele, jos pää on ollut pyörällä ja olo omassa kehossa tuntunut oudolta, sillä niin paljon muutoksia kehossasi on ehtinyt tapahtua. Huomasinpa muuten nyt uuden kuvasikin tuolla oikeassa reunassa - kaunis! :)

    VastaaPoista
  5. Kyllä mun mielestä kaikki naiset ja naisen mieliset on ihan oikeita naisia :) Siellä ruudun toisella puolella on kyllä hieno nainen joka on selvinnyt paljosta, hyvä Selina!

    VastaaPoista
  6. Hyvä teksti! Mä oon kans ollut kaikkein eniten sinut vartaloni kanssa raskausaikana.

    VastaaPoista
  7. Minusta sinä olet kaunis nainen! Ihana Elovena-neito :) Mutta erityisen kauniiksi sinut tekee se, miten rohkea olet.

    VastaaPoista

Jokainen kommentti on minulle tärkeä, vaikka joskus vastaaminen voi kestää! Kiitos kommentistasi! ♥