perjantai 27. maaliskuuta 2015

Koska minä sanon niin!

A-Muru: "Äiti saanko testiä (Keksiä)?"

Minä: "Ei, kohta syödään"

A-muru: "JoopasjoopasJOOPAS! Miksen?" *vinkumista, mölinää, tekoitkua.

Minä: "Ei, koska minä sanon niin."

~

A-muru: "Äiti haluan kassoa Muumeja."

Minä: "Ei, koska olet katsonut jo liian paljon telkkaria, tehtäisiinkö jotain muuta?"

A-muru: *Märinääää "MIKSEEEEEIIII?!!?"

Minä: "Ei koska MINÄ SANON NIIN!"

A-muru: * Märinää, huutoa, kiukuttelua, tavaroiden paiskomista...

Minä: ".A et saisi tehdä noin!"

A-muru: "Miksen?"

Minä: "Koska...ÖöööÖÖ* pää lyö tyhjää...äiti kieltää...?"


Elämme keskellä uhmatuhman ja tahtojen taisteluiden valtakuntaa! Tämän valtakunnan arkeen kuuluu vinkumista, vonkumista, harminpaikka, kieltämistä ja kymmeneen laskemista.
Miten komentaa reilu kakspuolosta rakentavasti ja miten selittää lapselle, että jotain ei saa tehdä, jos toinen ei ymmärrä miksei?

Kun leikkien siivoaminen ei maistunut...
Olen kirjoittanut blogissani aiemminkin kurista ja olen edelleen sitä mieltä, että rakkaus lapseen on myös kuria, sääntöjä ja toisen kunnioittamista, mutta ilman väkivaltaa - tietenkin.
Nyt kun meillä on alkanut olla pientä uhmatuhmaa havaittavissa, niin olen törmännyt usein tilanteeseen, etten vain yksinkertaisesti osaa selittää muutaman kerran kieltämisen jälkeen kiukuttelevalle A-murulle, miksi jotain asiaa ei saa tehdä. Silloin menen  turvalauseeseeni taakse piiloon ja sanon: "Koska minä sanon niin!" - ja asia on loppuun käsitelty. Minusta tämä kuitenkin nostaa minut jalustalle, korkealle sellaiselle ja suorastaan jyrään A-murun oman tahdon - ei mitään väliä mitä tahdot, koska jos äiti sanoo että et saa, niin sitten et saa. PISTE
En halua pitää itseäni kotimme hallitsijana, vaan olisin ennemmin sovittelija tai neuvottelija. Nämä roolit eivät kuitenkaan täysin sovi kakspuoloselle taaperolle, koska lapsen pitää oppia, että on olemassa asioita joita ei aina saa, ymmärtää miksei ja kunnioittaa toisia ihmisiä.

Naurettavinta tässä on se, että olen sortunut tähän samaan myös Isimiehen kohdalla.

Minä: Isimiehes tyhjäisitkö tiskikoneen?
Isimies: Joo ihan kohta!
Minä: "Ei kun heti..."
Isimies: *yrittää väittää vastaan.
Minä: Ei kun NYT, KOSKA MINÄ SANON NIIN!"

Niin... :D

♥: Selina

Tiedättekö tunteen? Piristävää perjantaita kaikille!

12 kommenttia:

  1. Ahahahahhhaa toi isimies :'DD
    Mä teen kyllä ihan samaa. Ja varsinkin jos yö on mennyt tavallistakin huonommin ja oon erityisen väsyny, en jaksa ollenkaa ees yrittää selittää. En haluis olla niitä vanhempia, jotka aina sanoo vaan "koska minä sanon niin". Mutta niin vaan on minusta tullu semmonen :/ Rasittaa kun KAIKKI pitää kyseenalaistaa, sellaisetkin mitkä tehdään aina automaattisesti. Mulla ei riitä hermot näinä päivinä oikein mihinkään..

    VastaaPoista
  2. Kiitos mukavasta blogista. Löysin tänne ja lueskelin kirjoituksia tuossa sen minkä kerkesin.

    Meillä on ollut miehen kanssa usemapikin keskustelu kieltämisestä. Itse pyrin siihen että kiellän vaan sellaisia asioita jotka voi järkevästi perustella. Mies taas kieltää herkemmin. Vaikka lapsi ei varmaan aina ole perustelua ymmärtänyt niin olen kyllä aina perustellut jos ei pelkkä kielto tuota tulosta :D mut joo ei se perustelu aina toimi...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että tykkät blogistani! :) Tervetuloa lukemaan toistekin!

      Poista
  3. Niin totta! Jotenkin sitä vaan ajautuu "hallitsijaksi" Joskus ihan jees mutta..Mitä mä höpisen? Päällikkönä minä joka tiedän missä ja miten kaikki 5 miestä meidän perheessä menee :)) Muksaa viikonloppua sinne!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! <3 Toivottavasti sinullakin oli mukava viikonloppu!

      Poista
  4. Tiedän tunteen! Vielä ei oma poika ole uhmaiässä (toivottavasti pitkään aikaan), mutta EI raikuu täälläkin jatkuvasti, se onneksi tuon ikäiselle vielä riittää eikä selityksiä tarvita. Ja valitettavasti multakin tuo "koska minä sanon niin" lipsahtelee vähän väliä omalle miehelle, ärsyttävä tapa... Huippua viikonloppua! :)

    http://niinakyllonen.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, toivottavastu sinunkin viikonloppu on sujunut hyvin! :)
      Käyn tutustumassa blogiisi! ;)

      Poista
  5. Pakko sitä arkea ja sirkusta on joku pyörittää =D jos meillä mentäs asioiden suhteen soltun tahtia niin eihän siitä tulis mitään =D meil ei varmaan koskaan imuroitas ku ei sen mielestä oo hiekkaa/pölyä lattialla. Tiskikonekki pyöris varmaan kerran viikossa =D

    Pikku uhmailijat =D äidille pitkää pinnas ♡

    VastaaPoista
  6. Meillä on kohta 2-vuotias "mä haluun" "minä itse" jne. Sitten kohta 5-vuotias jolla menossa joku vaihde kanssa..ei tottele, kiljuu, kirkuu jne. Huh hah hei.

    VastaaPoista

Jokainen kommentti on minulle tärkeä, vaikka joskus vastaaminen voi kestää! Kiitos kommentistasi! ♥