torstai 20. marraskuuta 2014

Lapsen oikeuksien päivä

Tänään vietetään Lapsen oikeuksien päivää.
 
Kuva: Googlen ihmeellinen maailma


Kansainvälistä lapsen oikeuksien päivää on vietetty jo 25 vuoden ajan 20. marraskuuta kaikkialla maailmassa. Päivä perustuu 20.11.1989 YK:n hyväksymään Lapsen oikeuksien sopimukseen, jota edelsi vuonna 1959 Lasten oikeuksien julistus.
YK:n Lapsen oikeuksien sopimus on lapsia koskeva ihmisoikeussopimus, jonka tärkein tavoite on perusoikeuksien, kuten esimerkiksi terveyden, turvallisuuden ja tasa-arvon takaaminen kaikille lapsille.
Lapsen oikeuksien päivän on tarkoitus tuoda esiin Lapsen oikeuksien sopimusta ja herättää keskustelua lapsien hyvinvoinnista ympäri maailmaa.
Eduskuntamme hyväksyi YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen vuonna 1991. Sopimus velvoittaa asettamaan lapsen edun etusijalle ja lapsia ovat kaikki alle 18-vuotiaat lapset ja nuoret. Sopimus myös muistuttaa, että jokainen lapsi tai nuori on ainutlaatuinen yksilö. Päivä saatiin nimettyä ja lisättyä suomalaisiin kalentereihin vuonna 2002 Suomen UNICEF:in ansiosta.


Kuva: Googlen ihmeellinen maailma.

Lapsen oikeuksien päivällä on vuosittain vaihtuvat teemat, esimerkiksi kouluhyvinvointi, yhdenvertaisuus ja lapsen oikeus väkivallattomaan elämään. Tänä vuonna teemana on lapsen oikeus leikkiin.
 
Kuva: Googlen ihmeellinen maailma.

Minusta tärkeintä lasten leikeissä on tasa-arvo, ystävällisyys, se, ettei ketään jätetä ulkopuolelle tai kiusata ja että kaikilla on mukavaa. 
Leikki on lapsen työtä ja meidän vanhempien tehtävä on mielestäni tarjota mahdollisimman hyvät mahdollisuudet leikkimiselle ja leikkiä myös itse lapsen kanssa. Lapsen kanssa leikkiminen luo lapselle hyvän kasvuympäristön ja turvaa lapsen jokaiselle päivälle. Lapsi oppii jakamaan, voittamaan ja häviämään ja nauttimaan aikuisen ihmisen seurasta. Lapsen olisi tärkeää saada myös leikkiä ikätovereidensa kanssa.



Mitä lapsen oikeuksien päivä merkitsee minulle?
Lapsen oikeuksien päivä merkitsee minulle lapsen aseman parantamista, turvallisuuden lisäämistä, hänen ymmärtämistä, tukemista ja rakastamista. Jokainen lapsi on arvokas omana itsenään.
Minusta lasten oikeuksia voi juhlia ihan koska vaan ja ainakin meillä huomioidaan joka päivä lapsen oikeudet kasvattaessamme A-murua.

Lapsen kymmenen käskyä vanhemmille:

1. Minä olen vasta lapsi,

ja olen olemassa sinun kauttasi,

älä hylkää minua, sillä minulla ei ole muita vanhempia.

2. Älä turhaan moiti minua,

sillä mitä enemmän minua moitit,

sitä vähemmän sanasi minulle merkitsevät.

3. Muista pyhittää aikaa myös minulle,

sillä miten käytät aikasi, niin jaat sydämeni,

jollet sinä rakasta minua, minusta ei tule ihmistä.

4. Kunnioita poikaasi ja tytärtäsi,

jotta oppisin kunnioittamaan elämää,

sekä itsessäni, että muissa olennoissa.

5. Älä tapa tunteitani,

ajatuksiani tai yrityksiäni, vähättelemällä,

olemalla välinpitämätön, uhkailemalla

tai pilkkaamalla,

sillä minun pienet asiani ovat minulle suuria,

etkä sinäkään osannut lapsena kaikkea.

6. Älä tee aviorikosta, sillä minä kärsin siitä.

7. Älä varasta elämääni

asettamalla kannettavaksi sinun

täyttymättömiä toiveitasi,

kaunojasi tai pettymyksiäsi,

sillä minun on tehtävä omat erehdykseni.

8. Älä anna väärää todistusta

todellisuudesta tyrkyttämällä minulle

omaa katsomustasi,

sillä minun tulee saada uskoa,

vaikka sinä et uskoisi ja toivoa ,

vaikka sinä et toivoisi.

Varsin pian minä tulen huomaamaan,

että sinä et ole kaikkitietävä,

eikä se vähennä sinun arvoasi,

jos olet antanut minulle mahdollisuuden.

9. Älä himoitse asioita,

jotka eivät ole sen arvoisia,

sillä sinun halusi eivät voi olla

vaikuttamatta minun elämääni.

10. Älä anna minulle kaikkea mitä

haluan, sillä vapaamielisyytesi

on usein välinpitämättömyyttä,

anteliaisuutesi huonoa omaatuntoa,

suvaitsevaisuutesi ihanteittesi

sortumisesta syntynyttä

voimattomuutta,

taipuvaisuutesi mielipiteettömyyttä

sekä joustavuutesi periaatteettomuutta

ja mukavuudenhalua.

 Lähde: Positiivarit
 
Mitä lapsen oikeuksien päivä merkitsee sinulle?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jokainen kommentti on minulle tärkeä, vaikka joskus vastaaminen voi kestää! Kiitos kommentistasi! ♥